Warsztaty “Zielone umiejętności – szanse i wyzwania dla uczelni wyższych”
Głównym celem wydarzenia było zidentyfikowanie niezbędnych zielonych umiejętności, których potrzebują różne grupy interesariuszy, aby usprawnić zieloną i cyfrową transformację.
Uczestnicy starali się odpowiedzieć na następujące pytania:
● Jaką rolę odgrywają instytucje szkolnictwa wyższego w procesie transformacji?
● Jak można skutecznie zintegrować zielone kompetencje z programami nauczania?
Partnerzy Wydarzenia:
Polska Zielona Sieć – ogólnopolska organizacja pozarządowa, zrzeszająca inne organizacje pozarządowe, zajmująca się ochroną środowiska w Polsce. Sieć prowadzi kampanie uświadamiające i działania polityczne na rzecz zrównoważonego rozwoju, ochrony środowiska i klimatu, a także działania mające na celu promowanie zrównoważonego rozwoju.
Climate-KIC – największy w Unii Europejskiej publiczny partner na rzecz innowacji w dziedzinie zmian klimatycznych, działający w ramach Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (EIT). Jego misją jest przyspieszenie przejścia na gospodarkę zeroemisyjną i odporną na zmiany klimatu poprzez budowanie ekosystemu innowacji, łączącego świat nauki, biznesu i administracji.
Wybór tak znaczących partnerów – reprezentujących zarówno perspektywę oddolnych działań społecznych (Polska Zielona Sieć), jak i najwyższy poziom europejskiej polityki innowacyjnej (Climate-KIC) – podkreśla, że Sojusz 4EU+ nie tylko prowadzi akademicką dyskusję, ale aktywnie włącza się w praktyczny, międzysektorowy wysiłek na rzecz budowania kompetencji dla zrównoważonej przyszłości.
W wydarzeniu brali udział reprezentanci:
● środowiska akademickiego Uniwersytetu Warszawskiego – studenci oraz pracownicy
naukowi, jak i administracyjni, m.in:
● przedstawiciele interesariuszy zewnętrznych: reprezentanci NGO, reprezentanci struktur
miejskich oraz instytucji edukacyjnych m.in:
Warsztaty miały na celu budowanie zaufania, zwiększanie potencjału i wspieranie współpracy międzysektorowej niezbędnej do zainicjowania transformacyjnych zmian systemowych w systemie edukacji, zwłaszcza w szkołach wyższych. Głównym celem wydarzenia było umożliwienie różnym interesariuszom zbadania, w jaki sposób rozwój zielonych umiejętności może pomóc w identyfikacji innowacyjnych ścieżek zapewniających zrównoważony rozwój.
W ramach warsztatów wypracowano między innymi następujące rekomendacje:
● Wprowadzenie wykładów ogólnouniwersyteckich dotyczących tematyki zrównoważonego
rozwoju i kryzysu klimatycznego;
● Wprowadzenie obowiązkowego kursu dotyczącego zrównoważonego rozwoju i kryzysu
klimatycznego we wszystkich programach studiów;
● Zacieśnienie współpracy między środowiskiem akademickim a sektorem biznesowym w celu
ułatwienia praktycznego wykorzystania kompetencji ekologicznych, np. poprzez staże;
● Organizowanie regularnych kampanii uświadamiających w celu pogłębienia wiedzy
studentów na temat zrównoważonego rozwoju i kryzysu klimatycznego.